Log-in

Voedingsinformatie

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
2 weeks ago

De premenopauze en menopauze zijn vaak gehate maar onvermijdelijke fases in het leven van een vrouw. Ze beginnen meestal tussen 45 en 55 jaar.

Tijdens deze periode vinden er grote hormonale veranderingen plaats met gevolgen voor het lichaam en de gezondheid: opvliegers, slapeloosheid, vermoeidheid, prikkelbaarheid, enz. Maar er is ook een verhoogd risico op obesitas, osteoporose en hart- en vaatziekten.

Om deze risico's te beperken, zijn er een aantal voedingsstoffen waarmee rekening moet worden gehouden:

⭐ Calcium en vitamine D om osteoporose te voorkomen: zuivelproducten, Ca-verrijkte sojaproducten, met calcium verrijkt water, graanproducten, schelpdieren, enz.
⭐ Vezels om de darmtransit te verbeteren: volkoren granen, fruit, groenten, peulvruchten, enz.
⭐ Eiwitten om een goede spiermassa te behouden: vlees, vis, kip, eieren, peulvruchten, enz.
⭐ Antioxidanten om oxidatieve stress tegen te gaan, te vinden in gekleurde groenten en noten (walnoten, hazelnoten, amandelen, enz.).
⭐ Omega-3 voor hun effect op het welzijn van het zenuwstelsel: vette vis zoals zalm of sardines.

Maak gebruik van deze positieve voedingsstoffen! Denk er tevens aan bepaalde voedingsmiddelen te beperken die nadeliger zijn in grote hoeveelheden, zoals toegevoegde suikers, bewerkte producten, cafeïne, alcohol en overmatig zout.

Vergeet ook niet om regelmatig te bewegen. Dit is essentieel om fit te blijven en gewichtstoename te voorkomen.
#menopauze #voeding #GoedInMijnLichaamOpElkeLeeftijd
... See MoreSee Less

De premenopauze en menopauze zijn vaak gehate maar onvermijdelijke fases in het leven van een vrouw. Ze beginnen meestal tussen 45 en 55 jaar. 

Tijdens deze periode vinden er grote hormonale veranderingen plaats met gevolgen voor het lichaam en de gezondheid: opvliegers, slapeloosheid, vermoeidheid, prikkelbaarheid, enz. Maar er is ook een verhoogd risico op obesitas, osteoporose en hart- en vaatziekten. 

Om deze risicos te beperken, zijn er een aantal voedingsstoffen waarmee rekening moet worden gehouden:

⭐ Calcium en vitamine D om osteoporose te voorkomen: zuivelproducten, Ca-verrijkte sojaproducten, met calcium verrijkt water, graanproducten, schelpdieren, enz.
⭐ Vezels om de darmtransit te verbeteren: volkoren granen, fruit, groenten, peulvruchten, enz.
⭐ Eiwitten om een goede spiermassa te behouden: vlees, vis, kip, eieren, peulvruchten, enz.
⭐ Antioxidanten om oxidatieve stress tegen te gaan, te vinden in gekleurde groenten en noten (walnoten, hazelnoten, amandelen, enz.).
⭐ Omega-3 voor hun effect op het welzijn van het zenuwstelsel: vette vis zoals zalm of sardines.

Maak gebruik van deze positieve voedingsstoffen! Denk er tevens aan bepaalde voedingsmiddelen te beperken die nadeliger zijn in grote hoeveelheden, zoals toegevoegde suikers, bewerkte producten, cafeïne, alcohol en overmatig zout.

Vergeet ook niet om regelmatig te bewegen. Dit is essentieel om fit te blijven en gewichtstoename te voorkomen.
#menopauze #voeding #GoedInMijnLichaamOpElkeLeeftijd
3 weeks ago

Zoek het beste seizoen voor alle groenten en fruit!

Deze week een spelletje voor de kinderen. Laat ze ontdekken welk fruit/groente bij welk seizoen hoort 😉.

view.genially.com/66615f002cfd4d001466bb2b/interactive-content-groenten-en-fruit

#fruit #groenten #kinderen #vakantie
... See MoreSee Less

Zoek het beste seizoen voor alle groenten en fruit!

Deze week een spelletje voor de kinderen. Laat ze ontdekken welk fruit/groente bij welk seizoen hoort 😉.

https://view.genially.com/66615f002cfd4d001466bb2b/interactive-content-groenten-en-fruit 

#fruit #groenten  #kinderen #vakantie
4 weeks ago

Vitamine B12, een essentiële voedingsstof!

Geproduceerd in samenwerking met Liesbet D'haeseleer, studente aan de HO Gent.
... See MoreSee Less

Vitamine B12, een essentiële voedingsstof!

Geproduceerd in samenwerking met Liesbet Dhaeseleer, studente aan de HO Gent.
1 month ago

Zoals je weet biedt de vzw Nubel verschillende ondersteuningsinstrumenten aan voor het beheren van je voedingspatroon.

Deze specifieke tool is speciaal ontworpen voor de horecasector en industrie: de Voedingsplanner RESTO.

De voedingsplanner RESTO biedt horecaprofessionals een programma aan voor het samenstellen, het beheren en het berekenen van de nutritionele samenstelling van hun recepten. Na het ingeven van de verschillende ingrediënten is de voedingssamenstelling onmiddellijk beschikbaar. Met dit programma kan je uitgebalanceerde maaltijden plannen maar ook recepten creëren die rijk zijn aan specifieke voedingsstoffen.

Het is ook een essentieel hulpmiddel bij het voorbereiden van de voedingswaarde-etikettering van bereide gerechten.

Om de doelstellingen van dit programma te begrijpen en de richtlijnen voor gevarieerde en evenwichtige voeding te ontdekken, heeft Nubel een boekje vol informatie gepubliceerd:

🍽️ De voordelen van de voedingsplanner RESTO
🍽️ De basisprincipes van een uitgebalanceerd dieet
🍽️ De Yield- en retentiefactoren
🍽️ De programmafuncties
🍽️ Handige tips
🍽️ Voorbeelden van berekende recepten
🍽️ ….

Ontdek en download dit boekje gratis op: www.nubel.be/wp-content/uploads/2024/05/VoedingsplannerRESTO.pdf?lang=nl

Voor meer informatie over de voedingsplanner RESTO: www.nubel.be/resto/?lang=nl
#horeca #bereidegerechten #restaurateurs #horeca #mess #industrieën
... See MoreSee Less

Zoals je weet biedt de vzw Nubel verschillende ondersteuningsinstrumenten aan voor het beheren van je voedingspatroon.

Deze specifieke tool is speciaal ontworpen voor de horecasector en industrie: de Voedingsplanner RESTO.

De voedingsplanner RESTO biedt horecaprofessionals een programma aan voor het samenstellen, het beheren en het berekenen van de nutritionele samenstelling van hun recepten. Na het ingeven van de verschillende ingrediënten is de voedingssamenstelling onmiddellijk beschikbaar. Met dit programma kan je uitgebalanceerde maaltijden plannen maar ook recepten creëren die rijk zijn aan specifieke voedingsstoffen.

Het is ook een essentieel hulpmiddel bij het voorbereiden van de voedingswaarde-etikettering van bereide gerechten.

Om de doelstellingen van dit programma te begrijpen en de richtlijnen voor gevarieerde en evenwichtige voeding te ontdekken, heeft Nubel een boekje vol informatie gepubliceerd:

🍽️ De voordelen van de voedingsplanner RESTO
🍽️ De basisprincipes van een uitgebalanceerd dieet
🍽️ De Yield- en retentiefactoren
🍽️ De programmafuncties
🍽️ Handige tips
🍽️ Voorbeelden van berekende recepten
🍽️  ….

Ontdek en download dit boekje gratis op: https://www.nubel.be/wp-content/uploads/2024/05/VoedingsplannerRESTO.pdf?lang=nl

Voor meer informatie over de voedingsplanner RESTO: https://www.nubel.be/resto/?lang=nl
#HORECA #BereideGerechten #restaurateurs #horeca #mess #industrieënImage attachment
1 month ago

Heb je al gehoord van Zucsu.com?

Zucsu (zucker, zucchero, sugar, suiker, sucre) is een platform en blog voor gezonde, koolhydraatbewuste voeding. Een extra hulpmiddel voor mensen met diabetes en iedereen die gezond koolhydraatbewust wenst te eten.

Het platform stelt je in staat om:

-> Een overzicht te krijgen van het koolhydraatgehalte van je maaltijden.
-> Genieten van talloze gezonde en lekkere recepten.
-> Je kennis over verschillende voedingsmiddelen te vergroten. Ontdek hun definities, samenstellingen, voor- en nadelen, bereidingswijzen en nog veel meer informatie.
-> Aanbevelingen van restaurants over de kwaliteit van hun menu.
-> Een blog boordevol informatie.
-> En nog veel meer.

Als je geïnteresseerd bent in het onderwerp koolhydraten of als je je zorgen maakt over diabetes, aarzel dan niet om hun website te bezoeken: www.zucsu.com en hun facebookpagina ZUCSU
#diabete #koolhydraten #gezondeVoeding
... See MoreSee Less

Heb je al gehoord van Zucsu.com?

Zucsu (zucker, zucchero, sugar, suiker, sucre) is een platform en blog voor gezonde, koolhydraatbewuste voeding. Een extra hulpmiddel voor mensen met diabetes en iedereen die gezond koolhydraatbewust wenst te eten. 

Het platform stelt je in staat om:

-> Een overzicht te krijgen van het koolhydraatgehalte van je maaltijden.
-> Genieten van talloze gezonde en lekkere recepten.
-> Je kennis over verschillende voedingsmiddelen te vergroten. Ontdek hun definities, samenstellingen, voor- en nadelen, bereidingswijzen en nog veel meer informatie.
-> Aanbevelingen van restaurants over de kwaliteit van hun menu.
-> Een blog boordevol informatie.
-> En nog veel meer.

Als je geïnteresseerd bent in het onderwerp koolhydraten of als je je zorgen maakt over diabetes, aarzel dan niet om hun website te bezoeken: www.zucsu.com en hun facebookpagina ZUCSU 
#diabete #koolhydraten #gezondeVoeding
Load more