Log-in

Voedingsinformatie

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
3 days ago

Zoals je in de mededelingen van januari hebt kunnen lezen, heeft de marketing van ongezonde voeding bij kinderen een slechte invloed op goede eetgewoonten.

Een van de voorstellen van de Hoge Gezondheidsraad om tegen deze negatieve invloed in te gaan is het ontwikkelen van het kritisch denken van kinderen ten aanzien van marketingcampagnes.

Daarvoor is het ook interessant om goed geïnformeerd te zijn over de samenstelling van voeding. Op www.internubel.be vind je gratis de samenstelling van de meeste basis- en merkproducten op de Belgische markt.

De levensmiddelen worden ingedeeld in productgroepen en subgroepen. Zo kan je eenvoudig de samenstelling van producten uit hetzelfde assortiment bekijken.

Je kan bijvoorbeeld:
➭ Je keuze aan ontbijtgranen oriënteren zonder je te laten beïnvloeden door de verpakking.
➭ Vergelijk het suikergehalte van bepaalde kinderyoghurts met meer traditionele of magere yoghurts.
➭ Kies meer doordachte koekjes voor een traktatie nu en dan.
➭ Maak een balans op van de verschillende dranken op de markt en probeer de marketingcampagnes die ze promoten kritisch te bekijken.
➭ Denk aan de samenstelling van hartige snacks zoals chips en koekjes.
➭ .... En vele andere voedingsvergelijkingen.

Bezoek www.internubel.be voor meer informatie.
#hogegezondheidsraad #kindervoeding #kinderen #gezondesnacks
... See MoreSee Less

Zoals je in de mededelingen van januari hebt kunnen lezen, heeft de marketing van ongezonde voeding bij kinderen een slechte invloed op goede eetgewoonten. 

Een van de voorstellen van de Hoge Gezondheidsraad om tegen deze negatieve invloed in te gaan is het ontwikkelen van het kritisch denken van kinderen ten aanzien van marketingcampagnes. 

Daarvoor is het ook interessant om goed geïnformeerd te zijn over de samenstelling van voeding. Op www.internubel.be vind je gratis de samenstelling van de meeste basis- en merkproducten op de Belgische markt. 

De levensmiddelen worden ingedeeld in productgroepen en subgroepen. Zo kan je eenvoudig de samenstelling van producten uit hetzelfde assortiment bekijken. 

Je kan bijvoorbeeld:
 ➭ Je keuze aan ontbijtgranen oriënteren zonder je te laten beïnvloeden door de verpakking.
 ➭ Vergelijk het suikergehalte van bepaalde kinderyoghurts met meer traditionele of magere yoghurts.
 ➭ Kies meer doordachte koekjes voor een traktatie nu en dan.
 ➭ Maak een balans op van de verschillende dranken op de markt en probeer de marketingcampagnes die ze promoten kritisch te bekijken.
 ➭ Denk aan de samenstelling van hartige snacks zoals chips en koekjes.
 ➭ .... En vele andere voedingsvergelijkingen.

Bezoek www.internubel.be voor meer informatie.
#HogeGezondheidsraad #kindervoeding #kinderen #gezondesnacks
1 week ago

Een nieuw jaar wordt vaak geassocieerd met nieuwe dingen! En bij Nubel zijn we geen uitzondering op deze regel. En niet zomaar iets nieuws 🤩. Wij zijn verheugd u onze gloednieuwe website voor te stellen: www.nubel.be

Een moderner ontwerp, aantrekkelijke kleuren, gemakkelijker door de rubrieken te bewegen. Maar vooral een schat aan informatie en voedingsondersteuning!

Je vindt er alles over:
⭐ Onze verschillende sites verenigd op één plaats
⭐ Het inlogplatform voor de voedingsplanner (*)
⭐ Alle informatie over onze tools
⭐ Voedingsinformatie
⭐ Nieuwigheden
⭐ Links naar partnersites gespecialiseerd in voeding
⭐ ...

(*) denk eraan de pagina te vernieuwen indien je nog het oude platform gebruikt

Surf naar onze website en ontdek de nieuwigheden. Aarzel niet uw opmerkingen, bedenkingen, suggesties na te laten !
#diëtetiek #voeding #voedingshulpmiddelen #gezondevoeding
... See MoreSee Less

Een nieuw jaar wordt vaak geassocieerd met nieuwe dingen! En bij Nubel zijn we geen uitzondering op deze regel. En niet zomaar iets nieuws 🤩. Wij zijn verheugd u onze gloednieuwe website voor te stellen: www.nubel.be 

Een moderner ontwerp, aantrekkelijke kleuren, gemakkelijker door de rubrieken te bewegen. Maar vooral een schat aan informatie en voedingsondersteuning!

Je vindt er alles over:
⭐ Onze verschillende sites verenigd op één plaats
⭐ Het inlogplatform voor de voedingsplanner (*)
⭐ Alle informatie over onze tools
⭐ Voedingsinformatie
⭐ Nieuwigheden 
⭐ Links naar partnersites gespecialiseerd in voeding
⭐ ...

(*) denk eraan de pagina te vernieuwen indien je nog het oude platform gebruikt

Surf naar onze website en ontdek de nieuwigheden. Aarzel niet uw opmerkingen, bedenkingen, suggesties na te laten !
#diëtetiek  #voeding #voedingshulpmiddelen #gezondevoedingImage attachmentImage attachment
2 weeks ago

Vorige week vertelden we je over de negatieve invloed van de marketing van ongezonde voeding aan kinderen.

In zijn aanbevelingen overweegt het HGR(*) verschillende mogelijke oplossingen. Deze werden ondersteund door Belgische en internationale deskundigen tijdens een studiedag op 5 december 2022(**). Zij tonen het belang aan van strenge regelgeving om kinderen en adolescenten (tot 18 jaar) te beschermen tegen de negatieve gevolgen van de verkoop van ongezond voedsel.

Dit zijn de voorstellen die in het advies van het CSS en op de studiedag van 5 december zijn genoemd:

➡️ Een verbod op het uitzenden van reclame voor ongezond voedsel op televisie tussen 6.00 en 23.00 uur.
➡️ Het verbieden van reclame voor en marketing van ongezond voedsel in doelgebieden zoals crèches, scholen, zorgcentra, kinderklinieken en sport- en culturele activiteiten voor kinderen.
➡️ Beperk ook de marketing via promotionele spelen en sportsponsoring.
➡️ Strikte controle van de marketinginstrumenten die via digitale media en nieuwe marketingtechnieken (advergames, kid-fluencers...) worden gebruikt.
➡️ Verbied het gebruik van stripfiguren of mascottes in reclame en op verpakkingen bij de verkoop van "ongeoorloofde" ongezonde levensmiddelen.
➡️ Het kritisch denkvermogen van kinderen met betrekking tot reclame begeleiden en ontwikkelen.
➡️ Gebruik van een onafhankelijk instrument voor voedselprofilering om te bepalen welke levensmiddelen niet aan kinderen mogen worden verkocht. De Nutri-score of het door WHO-Europa ontwikkelde instrument zouden in die zin kunnen worden gebruikt.

Wij herinneren eraan dat dit slechts de suggesties zijn die het HGR in zijn advies aanbeveelt. De regering heeft hierover nog geen besluit genomen. Deze pistes moeten nog door de regering worden geanalyseerd om te worden omgezet in concrete acties om de blootstelling van kinderen en jongeren aan de marketing van "ongezonde" voedingsmiddelen te verminderen.

(*) HGR, 2022 " Vermindering van de blootstelling van kinderen, inclusief adolescenten, aan ongezonde voeding via de media en marketing in België ".
(**) Studiedag " Naar een kindertijd zonder ongezonde voedingsmarketing " georganiseerd op 5 december 2022 door de Hoge Gezondheidsraad, in samenwerking met de FOD Volksgezondheid en het Europees project Best-ReMaP.
#HogeGezondheidsraad #kindervoeding #kinderen
... See MoreSee Less

Vorige week vertelden we je over de negatieve invloed van de marketing van ongezonde voeding aan kinderen.

In zijn aanbevelingen overweegt het HGR(*) verschillende mogelijke oplossingen. Deze werden ondersteund door Belgische en internationale deskundigen tijdens een studiedag op 5 december 2022(**). Zij tonen het belang aan van strenge regelgeving om kinderen en adolescenten (tot 18 jaar) te beschermen tegen de negatieve gevolgen van de verkoop van ongezond voedsel.

Dit zijn de voorstellen die in het advies van het CSS en op de studiedag van 5 december zijn genoemd:

➡️ Een verbod op het uitzenden van reclame voor ongezond voedsel op televisie tussen 6.00 en 23.00 uur.
➡️ Het verbieden van reclame voor en marketing van ongezond voedsel in doelgebieden zoals crèches, scholen, zorgcentra, kinderklinieken en sport- en culturele activiteiten voor kinderen.
➡️ Beperk ook de marketing via promotionele spelen en sportsponsoring.
➡️ Strikte controle van de marketinginstrumenten die via digitale media en nieuwe marketingtechnieken (advergames, kid-fluencers...) worden gebruikt.
➡️ Verbied het gebruik van stripfiguren of mascottes in reclame en op verpakkingen bij de verkoop van ongeoorloofde ongezonde levensmiddelen.
➡️ Het kritisch denkvermogen van kinderen met betrekking tot reclame begeleiden en ontwikkelen.
➡️ Gebruik van een onafhankelijk instrument voor voedselprofilering om te bepalen welke levensmiddelen niet aan kinderen mogen worden verkocht. De Nutri-score of het door WHO-Europa ontwikkelde instrument zouden in die zin kunnen worden gebruikt.

Wij herinneren eraan dat dit slechts de suggesties zijn die het HGR in zijn advies aanbeveelt. De regering heeft hierover nog geen besluit genomen. Deze pistes moeten nog door de regering worden geanalyseerd om te worden omgezet in concrete acties om de blootstelling van kinderen en jongeren aan de marketing van ongezonde voedingsmiddelen te verminderen.

(*) HGR, 2022  Vermindering van de blootstelling van kinderen, inclusief adolescenten, aan ongezonde voeding via de media en marketing in België . 
(**) Studiedag  Naar een kindertijd zonder ongezonde voedingsmarketing  georganiseerd op 5 december 2022 door de Hoge Gezondheidsraad, in samenwerking met de FOD Volksgezondheid en het Europees project Best-ReMaP.
#HogeGezondheidsraad #kindervoeding #kinderen
3 weeks ago

Zwaarlijvigheid bij kinderen is een algemeen gezondheidsprobleem. Ongeveer 1 op de 4 zuigelingen, 1 op de 6 kinderen en 1 op de 9 adolescenten heeft overgewicht. Een van de duidelijke oorzaken is de overconsumptie van voedingsmiddelen die niet thuishoren in een gezond voedingspatroon en de consumptie van ultra-verwerkte voeding.

De HGR (Hoge Gezondheidsraad) heeft zich over deze kwestie gebogen en een advies gepubliceerd over de verkoop van ongezonde voeding aan kinderen (*).

Kinderen worden voortdurend verleid door reclame voor voedingsmiddelen en dranken van slechte voedingskwaliteit. Op tv, onderweg naar school, via apps, in de supermarkt of zelfs als sponsor van sportclubs. De huidige generatie wordt ook geconfronteerd met nieuwe vormen van marketing, zoals advergames (reclame in onlinespellen gericht op kinderen) of kid-fluencers (Influencers junior).

De WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) wijst al vele jaren op het belang van regulering van de verkoop van ongezonde voeding aan kinderen. De WHO roept regeringen op wetgeving in te voeren om deze marketing en de schadelijke invloed ervan op jongeren te beperken.

In België is de wetgeving op dit gebied zeer beperkt. Zelfregulering door de voedingsindustrie werd aangemoedigd. Maar zoals ook is gebleken in andere landen die deze richtlijnen hebben gevolgd, werkt zelfregulering alleen niet.

Het HGR wijst er ook op dat de marketing van ongezonde voeding leidt tot de ontwikkeling van ongezonde eetgewoonten en voorkeuren die kunnen blijven bestaan.

In zijn advies beveelt het HGR aan dat regeringen uitgebreide overheidsvoorschriften invoeren inzake de blootstelling van kinderen en adolescenten aan ongezonde voedingsmiddelen via diverse media en marketing.

Het artikel van volgende week zal gewijd zijn aan mogelijke oplossingen.

(*) HGR, 2022 "Vermindering van de blootstelling van kinderen, inclusief adolescenten, aan ongezond voedsel via de media en marketing in België”.
#HogeGezondheidsraad #kindervoeding #kinderen
... See MoreSee Less

Zwaarlijvigheid bij kinderen is een algemeen gezondheidsprobleem. Ongeveer 1 op de 4 zuigelingen, 1 op de 6 kinderen en 1 op de 9 adolescenten heeft overgewicht. Een van de duidelijke oorzaken is de overconsumptie van voedingsmiddelen die niet thuishoren in een gezond voedingspatroon en de consumptie van ultra-verwerkte voeding. 

De HGR (Hoge Gezondheidsraad) heeft zich over deze kwestie gebogen en een advies gepubliceerd over de verkoop van ongezonde voeding aan kinderen (*).

Kinderen worden voortdurend verleid door reclame voor voedingsmiddelen en dranken van slechte voedingskwaliteit. Op tv, onderweg naar school, via apps, in de supermarkt of zelfs als sponsor van sportclubs. De huidige generatie wordt ook geconfronteerd met nieuwe vormen van marketing, zoals advergames (reclame in onlinespellen gericht op kinderen) of kid-fluencers (Influencers junior). 

De WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) wijst al vele jaren op het belang van regulering van de verkoop van ongezonde voeding aan kinderen. De WHO roept regeringen op wetgeving in te voeren om deze marketing en de schadelijke invloed ervan op jongeren te beperken. 

In België is de wetgeving op dit gebied zeer beperkt. Zelfregulering door de voedingsindustrie werd aangemoedigd. Maar zoals ook is gebleken in andere landen die deze richtlijnen hebben gevolgd, werkt zelfregulering alleen niet.

Het HGR wijst er ook op dat de marketing van ongezonde voeding leidt tot de ontwikkeling van ongezonde eetgewoonten en voorkeuren die kunnen blijven bestaan.

In zijn advies beveelt het HGR aan dat regeringen uitgebreide overheidsvoorschriften invoeren inzake de blootstelling van kinderen en adolescenten aan ongezonde voedingsmiddelen via diverse media en marketing.

Het artikel van volgende week zal gewijd zijn aan mogelijke oplossingen. 

(*) HGR, 2022 Vermindering van de blootstelling van kinderen, inclusief adolescenten, aan ongezond voedsel via de media en marketing in België”.
#HogeGezondheidsraad #kindervoeding #kinderen
1 month ago

🎄🎅✨🎇🥳🤗 ... See MoreSee Less

1 month ago

Het is alom gekend dat je op feestjes, eet, eet, eet.... Je voelt je volgepropt en ongezond. Wij kunnen ons nochtans veel menu's voorstellen met evenwichtige ingrediënten die net zo heerlijk zijn voor de smaakpapillen als voor de ogen. ✨🥂🎆

Enkele van de vele suggesties:

🍴 Aperitiefhapje - Peer verpakt
Ingrediënten voor 4: 2 middelgrote rijpe conference peren, 4 plakjes gerookte ham (prosciutto) in de lengte doormidden gesneden, 4 plakjes magere kaas in de lengte doormidden gesneden.

Recept: Snijd de peren in vier. Wikkel de plakjes kaas en prosciutto eromheen. Houd de kaas en de prosciutto bij elkaar met een tandenstoker. Bestrooi met paprikapoeder. Serveer op een mooi bord.

🍴Hoofdgerecht - Butternut gevuld met quinoa
Ingrediënten voor 4: 2 butternutpompoenen, 1 kopje rauwe quinoa, 2 kopjes ontvette groentebouillon, ½ kopje gedroogde veenbessen, 12 kerstomaatjes, 1 gesnipperde ui, knoflookpoeder, 1 eetlepel olijfolie, tijm, zout en peper.

Recept: Snijd de pompoenen doormidden en verwijder de pitten. Leg er een paar kerstomaatjes in.
Verwarm de oven voor op 200°C. Doe de pompoenhelften in een ovenschaal en bak ze 30 minuten of tot ze gaar en zacht zijn.
Neem een grote braadpan. Verhit de olie op matig vuur. Voeg de ui en knoflook toe en bak tot ze gaar en doorschijnend zijn.
Voeg vervolgens de quinoa, bouillon en tijm toe aan de pan en sluit ze af met deksel. Laat 10-15 minuten sudderen of tot de bouillon is opgenomen en de quinoa gaar is.
Roer de veenbessen, zout en peper erdoor.
Verdeel het mengsel over de pompoenhelften.

🍴 Dessert - Zoete aardappel-appeltaart:
Ingrediënten voor 8: 100g volkorenmeel, 350g zoete aardappel, 1 appel, 3 el kookzoetstof in poedervorm, 2 eiwitten, 65g magere verse kaas, 20g bloemsuiker, 1 handvol fijngemaakte hazelnoten, 2 tl vloeibaar vanille-extract, 1 tl geraspte nootmuskaat, 1/2 tl kaneelpoeder, 1 tl bakpoeder, 1/2 tl zout.

Recept: Verwarm de oven voor op 180°C.
Rasp de geschilde appel en de zoete aardappelen.
Meng in een kom de bloem met het bakpoeder, zout, kaneelpoeder en geraspte nootmuskaat.
Klop in een tweede kom de eiwitten op met de zoetstof in poedervorm. Voeg de geraspte appel en zoete aardappelen toe en 1 theelepel vloeibaar vanille-extract. Goed mengen.
Voeg de twee mengsels samen en meng goed tot een glad beslag.
Giet het beslag in een cakevorm. Bak 40 tot 50 minuten in de voorverwarmde oven. Controleer de taart op gaarheid met de punt van een mes.
Laat de taart afkoelen voordat je hem uit de cakevorm haalt.
Klop voor het glazuur de magere roomkaas met de bloemsuiker in een kom. Voeg 1 theelepel vloeibaar vanille-extract toe en meng goed.
Als de cake is afgekoeld, bestrijk je hem met het glazuur. Bestrooi met de gehakte hazelnoten.
Laat het glazuur uitharden op kamertemperatuur en klaar is kees.

Geniet van de taart en maak er een geweldig feest.van .. ❄️ ☃️#feestmaaltijdl#kerstmiss#lichtefeestenreceptene#nieuwjaarwjaar
... See MoreSee Less

Het is alom gekend dat je op feestjes, eet, eet, eet.... Je voelt je volgepropt en ongezond. Wij kunnen ons nochtans veel menus voorstellen met evenwichtige ingrediënten die net zo heerlijk zijn voor de smaakpapillen als voor de ogen. ✨🥂🎆

Enkele van de vele suggesties:

🍴 Aperitiefhapje - Peer verpakt 
Ingrediënten voor 4: 2 middelgrote rijpe conference peren, 4 plakjes gerookte ham (prosciutto) in de lengte doormidden gesneden, 4 plakjes magere kaas in de lengte doormidden gesneden.

Recept: Snijd de peren in vier. Wikkel de plakjes kaas en prosciutto eromheen. Houd de kaas en de prosciutto bij elkaar met een tandenstoker. Bestrooi met paprikapoeder. Serveer op een mooi bord.

🍴Hoofdgerecht - Butternut gevuld met quinoa
Ingrediënten voor 4: 2 butternutpompoenen, 1 kopje rauwe quinoa, 2 kopjes ontvette groentebouillon, ½ kopje gedroogde veenbessen, 12 kerstomaatjes, 1 gesnipperde ui, knoflookpoeder, 1 eetlepel olijfolie, tijm, zout en peper.

Recept: Snijd de pompoenen doormidden en verwijder de pitten. Leg er een paar kerstomaatjes in.
Verwarm de oven voor op 200°C. Doe de pompoenhelften in een ovenschaal en bak ze 30 minuten of tot ze gaar en zacht zijn.
Neem een grote braadpan. Verhit de olie op matig vuur. Voeg de ui en knoflook toe en bak tot ze gaar en doorschijnend zijn.
Voeg vervolgens de quinoa, bouillon en tijm toe aan de pan en sluit ze af met deksel. Laat 10-15 minuten sudderen of tot de bouillon is opgenomen en de quinoa gaar is.
Roer de veenbessen, zout en peper erdoor.
Verdeel het mengsel over de pompoenhelften.

🍴 Dessert - Zoete aardappel-appeltaart:
Ingrediënten voor 8: 100g volkorenmeel, 350g zoete aardappel, 1 appel, 3 el kookzoetstof in poedervorm, 2 eiwitten, 65g magere verse kaas, 20g bloemsuiker, 1 handvol fijngemaakte hazelnoten, 2 tl vloeibaar vanille-extract, 1 tl geraspte nootmuskaat, 1/2 tl kaneelpoeder, 1 tl bakpoeder, 1/2 tl zout.

Recept: Verwarm de oven voor op 180°C.
Rasp de geschilde appel en de zoete aardappelen.
Meng in een kom de bloem met het bakpoeder, zout, kaneelpoeder en geraspte nootmuskaat.
Klop in een tweede kom de eiwitten op met de zoetstof in poedervorm. Voeg de geraspte appel en zoete aardappelen toe en 1 theelepel vloeibaar vanille-extract. Goed mengen.
Voeg de twee mengsels samen en meng goed tot een glad beslag.
Giet het beslag in een cakevorm. Bak 40 tot 50 minuten in de voorverwarmde oven. Controleer de taart op gaarheid met de punt van een mes. 
Laat de taart afkoelen voordat je hem uit de cakevorm haalt.
Klop voor het glazuur de magere roomkaas met de bloemsuiker in een kom. Voeg 1 theelepel vloeibaar vanille-extract toe en meng goed.
Als de cake is afgekoeld, bestrijk je hem met het glazuur. Bestrooi met de gehakte hazelnoten.
Laat het glazuur uitharden op kamertemperatuur en klaar is kees.

Geniet van de taart en maak er een geweldig feest.van .. ❄️ ☃️ 🧑‍🎄
#feestmaaltijd #Kerstmis #lichtefeestenrecepten #nieuwjaarImage attachmentImage attachment
Load more